Vad ska ja skriva som avslutning i den här delen av processbloggen?Jo att den kommer kanske ha en fortsättning i en annan skepnad?
Min redovisning är inte ett färdigt resultat utan kommer vara en
beskrivning av min media fördjupade lärandeprocess.
Underlag till diskussionen vid min redovisning.
Under kursen har jag reflekterat undersökt bla vad som är privat och offentligt vad som är fördomar,föreställningar, exotism, främlingsskap,tillhörighet, gemenskap utanförskap. Vad som gör att jag hamnar i situationer som berör aspekter som "vi och dom" i min pedagogiska roll?Vi lärare - dom eleverna, eller vi vuxna - de ungdomarna.
Jag har samtalat i den fysiska världen som innehåller en strävan att undvika användandet av ord som före och efter, jämfört med och samtal om skillnaden mellan a och b.
Jag har använt mig av ljudet som ett hjälpmedel och spelat in musik intervjuer och arbetat med estetiserande genom effekter men med en strävan att behålla en autentisk känsla och sedan använt ljud som ett hjälpmedel att bygga ljudbilder ljudlandskap, byta identiteter osv.
Jag har strävat bla efter att hitta det som är under ytan och samtala om det man inte först lägger märket till eller det man är rädd för och inte törs närma sig. Att jag mer utgår ifrån nuet vad jag/vi har för förutsättningar här och nu. Jag önskar jag kan nå kunskap om andra människor och uttryck genom en annan metod än den antroprologiska (folklivsforskar) traditionen som jag uppfattar det är den västeuropeiska pedagogikens grundsten dvs den ser ej till inidviden utan till grupper och det leder till att man förklarar saker och hittar lösningar förbättringar osv. utifrån en majorieten istället för minoriet.
måndag 25 maj 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Klockan är ganska mycket nu.. men ville bara inflika att din fördjupning är jätte intressant och jag ser fram emot examinationen. Jag tycker även att det är spännande att du väljer att inte se redovisningen som ett färdigt resultat, jag är gärna en del i din process =)
SvaraRaderaopponering:
SvaraRaderaOm projektet och processdelen av bloggen
Det här har varit ett sammanhållet projekt från början till slut där du har följt ett spår från början och fördjupat dig i det utan att hamna på villovägar under projektets gång.
Ditt spår ”skillnad” har haft flera dimensioner av ”skillnad”.
Med tankar om skillnad började du någonstans med privat kontra offentligt och lyckades sedan dra skillnad vidare som ett gummiband över gemenskap – utanförskap i mötet med Barbershopen. I dina samtal med bildläraren försökte du undvika att prata om skillnad. När du sedan satt med ljudspåren från samtalet upptäckte du en skillnad i hur du själv lyssnade på samtalet när du redigerade röstläge i samtalet, från att låta som små flickor till vuxna män. Under andra återkopplingen fick hela klassen lyssna och visst tyckte vi alla att det var, läskigt nog, skillnad på hur benägna vi var att försöka eller inte försöka lyssna (Vi som är blivande lärare och ska, i vår yrkesroll, aktivt motverka stereotypa könsroller!).
Jag tycker att du har rört dig i ett spännande teoretiskt fält och förstår att det har krävt en hel del läsning. Ändå har projektet en klar didaktiskt grund, som härstammar från dina erfarenheter ute på vfun och dina funderingar kring hur man som lärare för ett bra samtal med elever om deras verk utan att prata om skillnad.
Ljud, något som du har intresserat dig för tidigare, har du kunnat koppla till ditt teoretiska fält samt spår om ”skillnad” och fördjupa dig i. Du har även fördjupat dig i redigeringsprogram.
För att riktigt kunna följa din process tror jag att det inte har räckt med att bara läsa din blogg. Jag har fått följa dig både verkligt och virtuellt och det tror jag har underlättat för att kunna hänga med i din process.
Trots att du har lagt ner mycket tid och arbete på ditt projekt har du hela tiden varit en väldigt aktiv del i en kollektiv läroprocess. Jag och G har haft stor nytta av våra möten med dig i köket, redigeringsrummet och överallt annars på skolan. Vi har kunnat bolla idéer, utbyta tankar och erfarenheter och fått stöttning under tekniska problem.
Jag tror också på att ditt projekt skulle kunna fortsätta i en annan skepnad. En bok kanske, med en ljud-cd till? En fortsättning borde det i alla fall bli. Kanske något att spåna vidare på under examensarbetet?
Bloggen i övrigt
I bloggen har du arbetat med att överföra det verkliga till det virtuella.
Du var tidigt ute med att lägga till länkar och skriva etiketter, allt för att öka bloggens interaktivitet. Din blogg har också till skillnad från de flesta av oss andra bestått av TRE element: text, bild och ljud.
I dina inlägg ha du fått med allt möjligt som du har stött under kursens gång och det har varit lika roligt att titta på dina mystiska stenlandskapsbilder från söndagspromenaderna, som att lyssna till larmljud från diverse offentliga institutioner och läsa opponeringsdebattinlägg.
Alla dina 56 inlägg passar, trots att det kanske inte borde, ändå väldigt bra ihop. På det hela taget är det en mycket kreativ blogg, precis som du.
Vill bara inflika att ljuden har varit väldigt intressanta och inte minst bilderna man själv skapar i sitt huvud när man hör ljuden. Jag hade ju också lite kämpigt att få in film och ljud i början med det löste sig ju för oss båda tillslut, det ger jag oss en ”klapp på axeln” för =)
SvaraRaderatack för en givande opponeringsinlägg
SvaraRadera